Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Ιούνιος, 2013

Η υπερβολική δόση εκπαίδευσης βλάπτει σοβαρά τους Έλληνες μαθητές

Εικόνα
Ο παρακάτω διάλογος διαδραματίζεται μεταξύ δύο καθηγητών (φυσικών).Ο ένας είναι ο Φιλανδός   Έρικ Κέκονεν και ο άλλος ο Έλληνας Δημήτρης Αλεξάνδρου. Αφορμή για το διάλογο αυτό είναι η πρόσφατη έρευνα του ΟΟΣΑ που χαρακτηρίζει τους Έλληνες μαθητές ως σκληρά εργαζόμενους αλλά με μειωμένη επίδοση ,κυρίως σε θέματα που απαιτούν εμβάθυνση και κριτική σκέψη. Από την άλλη αναδεικνύει  τους Φιλανδούς  μαθητές ως εκείνους με την μεγαλύτερη επίδοση και κριτική ικανότητα. Έρικ : «Καταρχάς να πούμε για τους μαθητές. Στη Φινλανδία οι μαθητές ξεκινάνε το σχολείο στα 7 τους χρόνια .Δεν δίνουν εξετάσεις μέχρι να γίνουν 16 ετών .Παρόλα αυτά γράφουν συχνά διαγνωστικά τεστ που έχουν σκοπό να διαπιστωθούν οι τυχόν αδυναμίες του κάθε μαθητή .Αν υπάρχουν τέτοιες τότε ο μαθητής λαμβάνει εξατομικευμένη ενισχυτική διδασκαλία μέσα στο σχολείο του. Το 30 % των μαθητών κάνει ενισχυτική διδασκαλία. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των μαθητών είναι μικρός λόγω της έλλειψης του βαθμού και των πολλών εξετάσεων. Φαν…

Η ταυτότητα της μέσης ηλικίας

Εικόνα
Της Εύας Στάμου

Η μέση ηλικία είναι το στάδιο του βίου που συνδέει τη νεότητα με το γήρας. Οι περισσότεροι αντιλαμβανόμαστε τη διαδικασία της βιολογικής ωρίμανσης σαν έναν κύκλο με συγκεκριμένα στάδια και όρια. Στα στάδια αυτά προβάλλουμε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και θεωρούμε ότι προσφέρουν συγκεκριμένες δυνατότητες. Παρόλο που η μέση ηλικία αποτελεί μiα περίοδο κατά την οποία σημαντικές βιολογικές και ψυχικές αλλαγές λαμβάνουν χώρα, η συστηματική μελέτη της αποτελεί ακόμη την εξαίρεση, εν αντιθέσει με την πληθώρα των επιστημονικών ερευνών για την παιδική και τη γεροντική ηλικία.
Στην πρόσφατη βιβλιογραφία η μέση ηλικία παρουσιάζεται ως μια κοινωνικά κατασκευασμένη περίοδος που δεν ορίζεται μόνο από χρονολογικά όρια, αλλά κι από κοινωνικά και πολιτισμικά συμβάντα χαρακτηριστικά αυτής της περιόδου της ζωής. Τα συμβάντα αυτά αφορούν συγκεκριμένες αλλαγές στην προσωπική και οικογενειακή ζωή του ατόμου (π.χ. ο θάνατος ενός γονιού, η γέννηση ενός παιδιού, μια μόνιμη σχέση, έν…

Για μια σημειωτική της νεοελληνικής κουλτούρα

Εικόνα
Θα ξεκινήσομε με ένα θεώρημα κοινής αποδοχής: H κουλτούρα δεν είναι μια περιθωριακή και επουσιώδης πλευρά της ζωής μας. Eίναι το πεδίο διαρθρωτικής και σημασιοδοτικής δραστηριότητας που ορίζει τη θέση και τη σχέση του ανθρώπου με τον Kόσμο και του ατόμου με την κοινωνία, δηλαδή τις διαπροσωπικές και διαταξικές σχέσεις, τους κανόνες και τις αξίες που ρυθμίζουν την ατομική και συλλογική ζωή. Σύμφωνα με τους θεωρητικούς της σχολής της Mόσχας- Tartu, η κουλτούρα δημιουργεί και οργανώνει μια κοινωνική σφαίρα γύρω από τον άνθρωπο, η οποία είναι τόσο απαραίτητη για την ύπαρξη κοινωνικής ζωής, όσο απαραίτητη είναι η βιόσφαιρα για την ύπαρξη οργανικής ζωής.1 Η κουλτούρα είναι λοιπόν ο συνεκτικός παράγοντας μέσω του οποίου μια ανθρώπινη κοινότητα ορίζεται ως υπόσταση με συγκεκριμένα πολιτισμικά γνωρίσματα και με αδιάλειπτη αυτοσυνειδησία. Ειδικότερα:

α. H κουλτούρα δεν είναι ποτέ ένα οικουμενικό σύνολο, αλλά πάντοτε ένα υποσύνολο, οργανωμένο μ’έναν ιδιαίτερο τρόπο, που συναρτάται με τους όρους …

Περί ελευθερίας ο λόγος

Εικόνα
Πρόσκληση ανακοίνωσης του πανεπιστημίου Cambridge της Αγγλίας για το μηνιαίο φιλοσοφικό περιοδικό του πανεπιστημίου.
ΘΕΜΑ: Περί ελευθερίας ο λόγος
Αφιέρωση και πολλές ευχαριστίες στη Μ. Ευαγγελάτου για τη διόρθωση και επιμέλεια του κειμένου, καθώς επίσης και τη διαρκή τροφοδότηση σκέψεων και προβληματισμών.

Πολλές χιλιάδες σελίδες έχουν γραφτεί και πάρα πολλές ώρες έχουν καταναλωθεί για το τι είναι η ελευθερία, τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και σε ουσιαστικό. Ποια η ηθική της και ποια η πράξη της. Πώς την διαχειρίζεται και πώς την πράττει κανείς. Συμπέρασμα μάλλον κανένα και ίσως και στο μέλλον το συμπέρασμα θα παραμένει κανένα.
Τούτο προέρχεται απ’ το γεγονός πως η έννοια αυτή δεν είναι δυνατόν να οριστεί. Αν δηλαδή προσπαθήσουμε να δώσουμε έναν ορισμό σε αυτήν την έννοια αυτόματα της βάζουμε κάποια όρια, πράγμα που είναι αντίθετο με την θεμελιώδη ουσία και φύση της έννοιας. Ακόμη και αυτό που μόλις διατύπωσα, η ανυπαρξία δηλαδή ορίων αποτελεί ένα όριο, πράγμα που είναι δεσμευτικό για τη…