Νευρώσεις και Ψυχώσεις





Οι νευρώσεις και οι ψυχώσεις αποτελούν δυο μεγάλες ομάδες ψυχιατρικών ασθενειών, με τις υποδιαιρέσεις τους. Αυτές είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας της ψυχιατρικής επιστήμης  να ερμηνεύσει και να κατατάξει τις διαταραχές του συναισθήματος του ανθρώπου, οι οποίες επηρεάζουν με την σειρά τους, τόσο την σκέψη όσο και το σώμα, για να βοηθήσει στην θεραπεία τους

Σύμφωνα με τον Φρόιντ, το ψυχικό όργανο χωρίζεται σε τρία μέρη το “Εκείνο”, το “Εγώ” και το “Υπέρ-εγώ”.

Το “Εκείνο” αντιπροσωπεύει τα ένστικτα , τις παρορμήσεις του ατόμου.

Το “Υπέρ-εγώ” αντιπροσωπεύει την κοινωνία και τις απαγορεύσεις της.

Το “Εγώ” είναι το συμβιβαστικό όργανο ανάμεσα στα δύο.

Το “Εγώ” λοιπόν λειτουργεί σαν ρυθμιστής ανάμεσα στο “Εκείνο” δηλαδή τις συνειδητές και ασυνείδητες επιθυμίες του ατόμου, και στο “Υπέρ-εγώ” που περιλαμβάνει τις απαιτήσεις τις κοινωνίας και τις απαγορεύσεις της.

Με αυτό το τρόπο το “Εγώ” μεριμνά ώστε να υπάρχει μια ισορροπία και το άτομο να μπορεί να ζει ευτυχισμένα μέσα στο στενό, αλλά και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

Νευρώσεις

Από την στιγμή που οι απαιτήσεις του στενού οικογενειακού και ευρύτερου περιβάλλοντος είναι υπερβολικά πιεστικές και το άτομο δεν μπορεί να απαντήσει σε αυτές, τότε παράγεται το άγχος, το στρες, του οποίου η ένταση είναι ανάλογη με την πίεση που υφίσταται.

Δηλαδή όταν το “Υπέρ-εγώ”, η κοινωνία και οι θεσμικοί της αντιπρόσωποί, όπως είναι οι γονείς, καθηγητές, εργοδότες, κ.λ.π., με λίγα λόγια πρόσωπα και θεσμοί που ασκούν μια εξουσία απέναντι στο άτομο το πιέζουν, δηλαδή πιέζουν το “Εγώ” περισσότερο από όσο πρέπει, καταπιέζουν συγχρόνως και το “Εκείνο” ( επιθυμίες συνειδητές και ασυνείδητες).

Το άτομο, για να αποφύγει αυτή την πίεση, αναπτύσσει διάφορες μορφές αντίδρασης. Με αυτό τον τρόπο προσπαθεί να διοχετεύσει το παραγόμενο άγχος με στόχο να φανεί επαρκή απέναντι στις απαιτήσεις των άλλων. Αυτές οι αντιδράσεις μπορούν να πάρουν πολλές μορφές και συγκαταλέγονται στις νευρώσεις. Όπως ιδεοψυχαναγκαστική, ιδεοληπτική, φοβική νεύρωση, Υποχονδριακές διαταραχές, Πανικός, Ψυχοσωματικές διαταραχές κ.λ.π.

Ψυχώσεις

Όταν το “Εκείνο” δηλαδή οι συνειδητές και ασυνείδητες επιθυμίες του ατόμου, ξεπερνούν τα όρια, τότε το “Εγώ” δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον συμβιβαστικό του ρόλο. Οι συνειδητές και ασυνείδητες επιθυμίες του βγαίνουν στην επιφάνεια καταργώντας τα κοινωνικά “απαγορεύεται” και τα “πρέπει” που θέτει το “Υπέρ-εγώ”

Τότε έχουμε να κάνουμε με τις ψυχώσεις, δηλαδή τη σχιζοφρένεια και τις διάφορες εκδηλώσεις της, όπως ψευδαισθήσεις, ιδέες επίδρασης της σκέψης, ηχολαλία, εκρήξεις θυμού, αρνητισμός , αυτισμό, παραλήρημα κ.λ.π.

Αυτά τα λίγα.

Κερεντζής Λάμπρος
Πίνακας: Marie Granger

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ρατσισμός: Αίτια – Συνέπειες

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΟΝΣΤΡΟΥΚΤΙΒΙΣΜΟΣ

Η Γονεϊκότητα