περί βίας και ολιγαρχίας
(Από τις "ακυβέρνητες πολιτείες")
Ενα πολύ ενδιαφέρον και επίκαιρο διάλογο, θα επιχειρήσω να σας μεταφέρω από τα απομνημονεύματα του Ξενοφώντα μεταξύ του εφήβου τότε Αλκιβιάδη και του ηγέτη της Αθηναικής Δημοκρατίας Περικλή. Επίκαιρος όσο ποτέ άλλοτε…

«Για πες μου Περικλή», είπε «μπορείς να μου εξηγήσεις τι είναι νόμος;» «Καί βέβαια» απάντησε ο Περικλής.

«Τότε εξήγησε μου σε παρακαλώ» είπε ο Αλκιβιάδης «γιατί όποτε ακούω να επαινούν κάποιον επειδή είναι νομοταγής , σκέφτομαι ότι κανείς δεν αξίζει αυτόν τον έπαινο, αν δεν ξέρει τι είναι νόμος».

«Αυτό που θέλεις να μάθεις Αλκιβιάδη είναι πολύ εύκολο. Τι είναι νόμος; Νόμος είναι όλα όσα μελετά και ψηφίζει η πλειοψηφία του λαού στην Εκλησία του Δήμου, για να ορίσει τι πρέπει να κάνουμε και τι όχι.»

«Και αυτή τι πιστεύει ότι πρέπει να κάνουμε, το καλό ή το κακό;»

«Μα, φυσικά, το καλό, παιδίμου, και όχι το κακό».

«Αν όμως δεν είναι η πλειοψηφία, αλλά η μειοψηφία που συνέρχεται για να συγγράψει νόμους και να ορίσει τι πρέπει να κάνουμε, όπως συμβαίνει στις ολιγαρχίες, τότε αυτό πως λέγεται;»

«Οτι ορίζει η διοικούσα αρχή κάθε πολιτείας πως πρέπει να γίνεται λέγεται νόμος».

«Και αν την πολιτεία την διοικεί ένας τύραννος και ορίζει εκείνος τι πρέπει να κάνουν οι πολίτες, αυτό πάλι νόμος λέγεται;»

«Ακόμη και αυτό που ορίζει ο τύρρανος ως κυβερνήτης της πολιτείας είναι νόμος»

«Μα όταν ο ισχυρός αναγκάζει τον αδύναμο να πράξει σύμφωνα με το θέλημα του, όχι με την πειθώ αλλά δια της βίας, αυτό δεν είναι βία και ανομία;»

«Πράγματι, συμφωνώ μαζί σου»

«Αρα, ότι ορίζει ο τύραννος πως πρέπει να κάνουν οι πολίτες, όχι με την πειθώ, αλλά με την βία, δεν είναι ανομία;»

«Ετσι πιστεύω, και ανακαλώ την προηγούμενη θέση μου, πως ότι ορίζει ο τύραννος χωρίς να καταφεύγει στην πειθώ είναι νόμος.»

«Και αν μια μειοψηφία νομοθετεί όχι πείθοντας την πλειοψηφία, αλλά χρησιμοποιώντας τη δύναμη της για να την εξαναγκάσει, αυτό είναι βία ή όχι;»

«Εχω την γνώμη πως οτιδήποτε αναγκάζει τον λαό να κάνει κάτι χωρίς να τον πείθει είναι βία και όχι νόμος»

πηγή:

Σχόλια

Ο χρήστης Nefelovatis είπε…
Πολύ σωστό κι Αληθινό.

Εξάλλου οι αρχαίοι ήξεραν πως

"Το νόμιμο, μπορεί και ανήθικο να είναι", όπως είχαν επισημάνει στην περίπτωση του Κρέοντα..

Καλό απόγευμα να έχουμε.
Ο χρήστης Λάμπρος Κερεντζής είπε…
Ευχαριστώ να είσαι και εσύ καλά.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Τραγικότητα της Ελληνικής Οικογένειας

Μια Πόρσε στην Εθνική οδό, ή... Μια οικογενειακή κατασκευή του θανάτου

Ο “Μαμάκιας”: Μια δυσλειτουργία του πατρικού ρόλου.