Η ανάπτυξη του παιδιού
σύμφωνα με τον Ζίγκμουντ Φρόιντ
Θεωρεία 1
σεξουαλικότητα 11Ο Ζίγκμουντ Φρόιντ ήταν ο πρώτος ο οποίος θεώρησε την σεξουαλικότητα σαν βασικό παράγοντα ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης του ατόμου. Η σεξουαλικότητα περιλαμβάνει όλες τις ικανοποιήσεις του σώματος και εκφράζεται από την γέννηση του παιδιού και στην μετέπειτα ζωή του ενήλικα. Πρώτος λοιπόν ο Φρόιντ μίλησε για την παιδική σεξουαλικότητα την οποία την χώρισε σε τρία στάδια ανάλογα με την οργανική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού και σύμφωνα με τις διάφορες ερωτικές ζώνες του σώματος τις οποίες τις χώρισε σε στοματική, πρωκτική και φαλλική ζώνη. Σύμφωνα με τον Φρόιντ, λοιπόν έχουμε το το στοματικό στάδιο το πρωκτικό και το φαλλικό στάδιο της παιδικής σεξουαλικότητας
Το στοματικό στάδιο
Το “στοματικό” στάδιο αποτελεί το πρώτο στάδιο της ανάπτυξης της λίμπιντο. Η σεξουαλική ικανοποίηση εντοπίζεται γύρω από την περιοχή του στόματος, όπου κυρίαρχο ρόλο παίζουν τα χείλη και η τροφή. Δια μέσου της σίτισης εκφράζεται η πρώτη σχέση του παιδιού με το εξωτερικό κόσμο και με την μητέρα η οποία σχέση, καθορίζεται από το “τρώω” ή από το “τρώγομαι” Σύμφωνα με έναν μαθητή του Φρόιντ τον Καρλ Αβραάμ το στοματικό στάδιο χωρίζεται σε δύο υπό στάδια θα λέγαμε, όπου το πρώτο το καθορίζει το “πιπίλισμα” και ένα δεύτερο χαρακτηρίζεται από το “δάγκωμα”
Το πρωκτικό στάδιο
Το δεύτερο στάδιο της ανάπτυξης της λίμπιντο είναι το “πρωκτικό” και εντοπίζεται ανάμεσα στα 2 και 4 χρόνια του παιδιού γύρω από τον πρωκτό. Ο πρωκτός σαν ερωτική ζώνη κυριαρχεί στην ζωή του παιδιού όπου η λειτουργία της αφόδευσης ή της συγκράτησης των κοπράνων αποτελεί τον τρόπο με τον οποίο το παιδί προσπαθεί να κυριαρχήσει στο περιβάλλον του αποτελώντας αντικείμενο ψυχικής και κοινωνικής ικανοποίησης.
Το φαλλικό στάδιο
Το τρίτο στάδιο της ανάπτυξης της λίμπιντο είναι το “φαλλικό” στάδιο όπου η ερωτική ζώνη εντοπίζεται γύρω από τα γεννητικά όργανα τόσο του αγοριού όσο και του κοριτσιού. Σύμφωνα με τον Φρόιντ ο φαλλός αποτελεί για το αγόρι όσο και για το κορίτσι ένα φαινόμενο τόσο με την παρουσία του όσο και με την απουσία του.
πίνακας: Georgia O Keefee
Σχόλια