Παιδεία και Πολιτισμός
Για
τον Αριστοτέλη
Η παιδεία ορίζεται σαν πράξη η οποία στοχεύει την δημιουργία έξεων με στόχο την απόκτηση της ηθικής αρετής η οποία θεωρείται και κοινωνική ηθική.
Αυτή λοιπόν η ηθική θα μπορούσε να αποκτηθεί μόνο μέσω της δημιουργίας συνηθειών για την καλλιέργειά της.
Σύμφωνα λοιπόν με τον Αριστοτέλη, μέσω της παιδείας καλλιεργείται η αρετή με στόχο να γίνει μια συνήθεια μέσα από την επαναλαμβανόμενη πράξη της παιδείας.
Σύμφωνα λοιπόν με τον Αριστοτέλη, μέσω της παιδείας καλλιεργείται η αρετή με στόχο να γίνει μια συνήθεια μέσα από την επαναλαμβανόμενη πράξη της παιδείας.
Ο Αριστοτέλης θεωρεί την αγωγή σαν μέρος της πολιτικής διότι πιστεύει ότι, όταν ο άνθρωπος καλλιεργηθεί ψυχοσωματικά, πολιτικά και ανθρωπιστικά θα γίνει ένας καλός πολίτης, άξιος για μια ευτυχισμένη ζωή.
Ο Αριστοτέλης θεωρεί ότι η παιδεία θα προσφέρει στον άνθρωπο αυτό που δεν του προσφέρει η φύση, δηλαδή
θα τον οδηγήσει στην ελευθερία,
θα τον κάνει καλύτερο
και θα τον βοηθήσει στην απόκτηση της αρετής.
Επίσης για τον Αριστοτέλη
ο πολίτης οφείλει να διαπαιδαγωγείται και χρέος της πολιτεία είναι η δια βίου εκπαίδευση των πολιτών, διότι μόνο μέσα από την γνώση συντελείται η πρόοδος του πολίτη αλλά και της ίδιας πολιτείας.
Για
τον Πλάτωνα
Η παιδεία θα συγκροτήσει ηθικά και πνευματικά το άτομο και συγχρόνως αποτελεί το θεμέλιο λίθο πάνω στον οποίο κτίζεται η πολιτεία.
Κατά τον Πλάτωνα η ανατροφή, η διαπαιδαγώγηση, η καλλιέργεια βοηθάει τον πολίτη να δει την αλήθεια και να αποφύγει τις ψευδαισθήσεις και το σκοταδισμό.
Το πλατωνικό ιδεώδες λοιπόν στηρίζεται και εξαρτάται από την παιδαγωγική και πνευματική κατάρτιση, η οποία επιφέρει την ηθική διάπλαση του πολίτη και διαμορφώνει τον ηθικό βίο, ο οποίος θα του παράσχει την ευδαιμονία στην σχέση με τον εαυτό του αλλά και σε σχέση με τους άλλους.
Δια μέσου μόνο αυτών των δυο κορυφαίων φιλοσόφων μπορούμε να αντιληφθούμε πόσο σημαντική ήταν η παιδεία και η εκπαίδευση στην Αρχαία Ελλάδα και πόσο σημαντική πρέπει να είναι σήμερα, όχι μόνο στοχεύοντας το άτομο αλλά και την ίδια την πολιτεία .
Η Παιδεία λοιπόν σαν όρος σήμαινε για την τότε κοινωνία, αυτό που σημαίνει η λέξη “ πολιτισμός” σήμερα για εμάς.
Ο Πολιτισμός
Ο όρος “Πολιτισμός" καθιερώθηκε από τον Α. Κοραή στην Ελλάδα το 1804.
Πρέπει να συνδέσουμε τον πολιτισμό με την παιδεία και πρέπει να δούμε τον πολιτισμό σαν ένα σύνολο αρχών και αξιών, όπως λέει ο κ. Μπαμπινιώτης, που κάθε λαός υιοθετεί καλλιεργεί και παραδίδει από γενιά σε γενιά.
Πρόκειται, λοιπόν για ένα σύστημα αρχών και αξιών, όπως η ελευθερία,η δημοκρατία, η πολιτική, η κοινωνική ηθική, και η αξιοπρέπεια.
Πρόκειται για τη καλλιέργεια των γραμμάτων και των τεχνών.
Πρόκειται για την αναζήτηση της αλήθειας, και της δικαιοσύνης.
Πρόκειται για τη γνώση της γλώσσας σε όλα τα επίπεδα της έκφρασής της.
Πρόκειται για την απόκτηση μιας σφαιρικής γνώσης του κόσμου που μας περιβάλλει..
Όλα τα παραπάνω δηλώνουν την αναγκαιότητα της παιδεία και την οργάνωση αυτής της παιδείας σε οικογενειακό και κοινωνικό επίπεδο με στόχο την βοήθεια που τόσο πολύ χρειάζεται η νέα γενιά.
φωτό: Robert Doisneau
Σχόλια